Aflevering 14.2 – over computerveiligheid: het vertrouwen onder druk

Op het internet wemelt het van de diensten, waarmee je – in ruil voor wat persoonlijke gegevens – gratis gebruik kunt maken. Maar vaak geldt hierbij de gevleugelde uitspraak: ʻʻIf you’re not paying for the product, you are the product.ʼʼ In de meeste gevallen is het niet duidelijk wat er met jouw gegevens gebeurt.  Zo kunnen deze onderhands verhandeld worden aan partijen met wie je liever niets te maken wilt hebben. Maar ʻʻop dit moment heb je geen keuze,ʼʼ stelt Jaap-Henk Hoepman. Hij pleit dan ook voor meer transparantie en een groter ethisch besef bij de beheerders.

ʻʻHet probleem is niet dat er geen wetgeving is, maar dat deze slecht gehandhaafd wordt.ʼʼ

In ons land houdt onder meer het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) toezicht op de naleving van de wet, maar het ontbreekt de organisatie aan slagkracht om de vloedgolf van schendingen te breken. Volgens Hoepman is het dan ook meer een kwestie van (politieke) prioriteit te zijn, dan van techniek. Af en toe zijn er wel lichtpuntjes aan de horizon, zoals het recente besluit van het Europese Hof om Google te dwingen bepaalde privacygevoelige informatie uit hun zoekresultaten te verwijderen.

Dit gesprek komt uit aflevering 14.

  • Gastheer: Maarten Bronts
  • Interviewer: Rick van der Kleij
  • Stuurman-aan-wal: Lykle de Vries
  • Factcheckers & Life hackers: Ronald Mulder en Youri Sepp
Op Facebook ben jij het product.

Op Facebook ben jij het product.

About the Author

Youri Sepp
Youri Sepp (1983) is content marketeer. Hij studeerde kunsten, cultuur en media, waarover hij graag theoretiseert en blogt. Zo recenseert hij documentaires en meer experimentele films.

Be the first to comment on "Aflevering 14.2 – over computerveiligheid: het vertrouwen onder druk"

Wat vind jij ervan? Laat het ons weten!