Aflevering 17.1 – Serious Gaming – Onderwijs en technologie

Een definitie van een serious game is volgens Jetse Goris moeilijk te geven.

Games zijn in zoverre serieus te noemen dat  ze meer opleveren dan alleen vermaak of tijdverdrijf, stelt Goris. Bijvoorbeeld het verbeteren van de oog-handcoördinatie of visuele vermogens. Goris bedacht bij het UMCG een spel dat de bewegingen en diepteperceptie bij laparoscopie verbetert. In het spel voert de speler geen saaie operatie uit, maar beleeft hij avonturen met robots op een andere planeet vol mijnen. Inmiddels is wetenschappelijk aangetoond dat chirurgen minder fouten maken wanneer ze de game hebben gespeeld.

Overigens is het niet eenvoudig om een spel als Underground in de markt te zetten. Wii-producent Nintendo heeft hier ook een hand in: het moet niet alleen entertainment bieden, maar ook aan spannende chirurgische eisen voldoen. Samen met Grendel Games in Leeuwarden maken zij “Seriously entertaining games.”

Begin 2015 zal Underground voor een breder publiek verkrijgbaar zijn.

  • Gastheer: Maarten Bronts
  • interviewer: Rick van der Kleij
  • Stuurman-aan-wal:  Lykle de Vries
  • Factchecker & Life hacker: Youri Sepp

Cover art - Underground

About the Author

admin
Maarten Bronts (1980) is copywriter en journalist. Hij studeerde Nederlands, houdt van een gedegen aanpak en mag graag mensen en dingen met elkaar verbinden.

Be the first to comment on "Aflevering 17.1 – Serious Gaming – Onderwijs en technologie"

Wat vind jij ervan? Laat het ons weten!