Aflevering 20 – Over Scrum in het onderwijs, met Ellen Reehorst

Ellen Reehorst praat over Scrum in het onderwijsEllen Reehorst in de studio

De Scrum-methode werd enkele decennia geleden ontwikkeld om complexe IT-projecten in goede banen te leiden. Daarin moeten mensen in verschillende functies en disciplines efficiënt met elkaar kunnen samenwerken om het project te doen slagen. De laatste tijd wordt Scrum ook steeds vaker buiten de IT-wereld met succes toegepast, waaronder in de media, de reclamewereld en het onderwijs.

In deze aflevering praten wij met onderwijsontwerper Ellen Reehorst. Zij ontwikkelt onderwijsmethodes “waar leerlingen blij van worden en écht iets aan hebben.” De Scrum-methode blijkt een wondermiddel te zijn om leerlingen enthousiast te maken voor het schoolwerk en tegelijk de leerdoelstellingen te behalen. Leerlingen ervaren een grotere vrijheid om beslissingen te nemen over hoe zij te werk gaan en krijgen daarbij sneller inzicht in het leerproces. Reehorst maakt de vergelijking met schaken: “De regels zijn redelijk simpel, maar om het spel goed te spelen moet je het vooral vaak spelen.” Op dit moment zijn er zo’n 400 leerkrachten in de methode getraind en scrummen er al zo’n 15.000 leerlingen binnen het voortgezet onderwijs, mbo en hbo.

Hoe Scrum in het onderwijs het werkt? Projecten worden in korte delen opgeknipt die strak in de tijd zijn afgebakend. In deze sprints werken leerlingen in teamverband aan bijvoorbeeld een wiskundeopdracht of geschiedenishoofdstuk. Hoewel er verschillende rollen zijn binnen het team, zijn de leerlingen individueel verantwoordelijk voor de planning, de uitvoering en de afronding van hun taken. Na iedere sprint wordt de gang van zaken geëvalueerd. De docent treedt vooral op als begeleider van het gehele proces. Het basisvertrouwen van de leerkrachten in de leerlingen is dan ook van cruciaal belang, zo stelt Reehorst. Voor de docenten die de touwtjes strak in handen willen houden, of leerlingen die niet graag samenwerken is de Scrum-methode dan ook vaak even slikken.

 “Leerlingen vinden het fijn om bij een team te horen en zelf een aanpak te bedenken.”

  • Gastheer: Maarten Bronts
  • Interviewer: Mariëlle Gebben
  • Stuurman-aan-wal: Lykle de Vries
  • Fact checker & Life hacker: Youri Sepp 

Gesprek 1: De achtergrond van Scrum

Gesprek 2: De toepasbaarheid van Scrum

Gesprek 3: Positieve en negatieve ervaringen

Links:

About the Author

Youri Sepp
Youri Sepp (1983) is content marketeer. Hij studeerde kunsten, cultuur en media, waarover hij graag theoretiseert en blogt. Zo recenseert hij documentaires en meer experimentele films.

Be the first to comment on "Aflevering 20 – Over Scrum in het onderwijs, met Ellen Reehorst"

Wat vind jij ervan? Laat het ons weten!