Aflevering 41 – Over betekenisvol ondernemen, met Kees Klomp

sadh-41-kees-klomp

De betekeniseconomie is in opkomst. Steeds meer bedrijven verleggen hun focus van winst- naar welzijnsmaximalisatie. De ‘purpose’, het probleem dat je de wereld uit wilt helpen en de positieve impact die je maakt op het leven van anderen, is hierbij de nieuwe maatstaf voor succes. Maar hoe serieus moeten we deze ontwikkeling nemen en wat zijn de grenzen van betekenisvol ondernemen? Helpt het ondernemers het licht te zien of is het misschien een slimme marketingtruc? In deze aflevering praten we met bedrijfsadviseur, ondernemer, auteur en boeddhist Kees Klomp. “Dit is een wereldwijde beweging van mensen die weigeren dat bedrijven de wereld naar de klote helpen.”

Betekenisvol ondernemen?

‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen’, ‘corporate compassion’, de ‘purpose economy’ – het zijn veelgehoorde buzzwords die een nieuwe trend in het bedrijfsleven beschrijven. Waar het op neer komt is “ondernemen waar de wereld beter van wordt”, aldus Kees Klomp, die zelf spreekt over ‘betekenisvol ondernemen’. Al sinds 2006 is hij met het onderwerp bezig en adviseert hij bedrijven en ondernemers om op een betekenisvolle manier de wereld een stukje beter te maken.

Zijn er dan zo veel bedrijven betekenisloos aan het ondernemen? Klomp vindt van wel: “Het leeuwendeel waar de conventionele economie op draait is volstrekt betekenisloos. In die zin dat er producten gemaakt worden die aan elkaar hangen van mistige, leugenachtige proposities. Die hebben maar één doel en dat is ons verleiden om vooral te kopen en tot transacties over te gaan, maar die op geen enkele wijze gericht zijn om ons leven beter te maken.”

“Over een aantal jaren zullen we met schaamte terugkijken op de periode waarin we welvaart alleen in termen van geld en economische groei definieerden.”

Business-activisme

Het grote verschil met ‘conventioneel’ ondernemen is dat betekenisvolle bedrijven niet zozeer ontstaan om  in te spelen op een vraag vanuit de markt, maar eerder vanuit de wens om problemen de wereld uit te helpen. Bij betekenisvolle bedrijven is de vorm slechts een vehikel om de verandering te bewerkstelligen en bestaan ze niet omwille van zichzelf of om continu te blijven groeien. “Het grootste doel van veel van dit nieuwe soort ondernemingen is dat ze zich uiteindelijk op kunnen heffen,” aldus Klomp. “De implicatie van dit gedachtegoed is dat je als écht betekenisvol bedrijf per definitie zo weinig mogelijk financiële winst maakt. Het basisbeginsel van de betekeniseconomie is minimum viable profit.” Dopper, Tony Chocolonely en Greyston Bakery zijn volgens Klomp enkele voorbeelden van succes- en betekenisvolle ondernemingen.

“Je ziet helaas  veel dat conventionele bedrijven de betekeniseconomie omarmen en denken, nou gaan wij ook eens iets aardigs doen.”

Hoe meetbaar is betekenisvol ondernemen?

Uiteraard zijn er momenteel bedrijven die hun producten en diensten in een purpose-jasje hijsen om een graantje mee te pikken in de betekenis-hype. Maar de impact van een bedrijf – bestaande uit de financiële, ecologische en sociale prestaties – is volgens Klomp goed kwantificeer- en  meetbaar. “Marketing hoeft in mijn beleving geen vies woord te zijn, maar moet wel voortkomen en belichaamd worden door een organisatie die authentiek is. Als marketing een kunstje wordt, dan is het een en al greenwashing.”

Dat impact investing de snelst groeiende investeringsvorm is binnen de financiële wereld, zet ook zoden aan de dijk voor de betekeniseconomie. Hierbij nemen investeerders genoegen met een rendement van 1 tot 3% in plaats van een meer gebruikelijke 20 tot 30%. “Een te grote return on investment holt het systeem verder uit in plaats van op te komen voor kansarmen en een grotere gelijkheid na te streven,” verklaart Klomp. “Ook dat is aantoonbaar te maken.”

“Het betekent niet dat geld verdwijnt of een dubieuze betekenis zal krijgen. Het krijgt zijn rechtmatige plaats terug als middel in plaats van als doel.”

Wereldwijd fenomeen of verwend westers probleem?

De overheid van Bhutan begon in 1974 met het idee om het bruto nationaal geluk te meten, wat  volgens Klomp destijds werd weggezet als een beetje gek, boeddhistisch, zweefteverig experiment. Nu is dit idee omarmd door de Verenigde Naties en geldt het als hét ontwikkelingsmodel van de toekomst. Daarmee wordt welzijn de belangrijkste graadmeter om de nationale stand van zaken te bepalen. “Het is ook een misvatting dat betekenisvol ondernemen een typisch verwend westers fenomeen zou zijn. Een derde van alle baanbrekende innovaties komt al jarenlang uit Afrika en niet uit Europa,” stelt Klomp.

Voorzichtig schets hij een toekomstbeeld rondom betekenisvol ondernemen: “Ik geloof dat de lange termijn van de betekeniseconomie zal zijn dat we gaan onteconomiseren en de component van de transactie zal meer verdwijnen. Mensen zullen meer verantwoordelijkheid nemen en delen zonder dat daar geld aan te pas hoeft te komen. We gaan geluk en welzijn steeds nadrukkelijker prefereren boven geld en welvaart. De afgelopen 25 jaar hebben wij geleefd in een samenleving waarin we geluk en geld hebben gelijkgesteld.”

Beluister hier de podcast (of als download):

 

Credits:

  • Gastheer: Maarten Bronts
  • Interviewster: Marloes Dekker
  • Stuurman-aan-wal: Ronald Mulder
  • Fact-checker en live-hacker: Youri Sepp 
  • Techniek: Ruurd-Jan de Meulder

Links

Relevante boeken bij Bol.com – als je één van deze links gebruikt, stroomt er een bescheiden percentage in de Scheepskas

About the Author

Youri Sepp
Youri Sepp (1983) is content marketeer. Hij studeerde kunsten, cultuur en media, waarover hij graag theoretiseert en blogt. Zo recenseert hij documentaires en meer experimentele films.

Be the first to comment on "Aflevering 41 – Over betekenisvol ondernemen, met Kees Klomp"

Wat vind jij ervan? Laat het ons weten!