Aflevering 45 – Over Futures Literacy, met Loes Damhof

De toekomst. Een begrip waar we allemaal onze eigen ideeën over hebben. We doen aannames en handelen ernaar. Maar doen wij hier eigenlijk wel goed aan? In deze aflevering praten we met Loes Damhof – vooral over Futures Literacy (toekomstwijsheid). Volgens dit begrip kun je de toekomst gebruiken om het heden te innoveren.

 

Loes Damhof is docent op de Hanzehogeschool Groningen. In 2016 ontving zij de prijs voor Docent van het Jaar, waarbij zij de allereerste Comeniusbeurs binnenhaalde. Een prestigieus beurzenprogramma voor docenten gericht op onderwijsverbetering en -vernieuwing, dat docenten de kans geeft om innovatief onderwijs te ontwikkelen. Link naar een NOS-nieuwsbericht over hier hoe zij haar prijs in ontvangst nam.

Het mag duidelijk zijn dat Damhof een passie voor onderwijs heeft. Zo heeft zij global en virtual classrooms opgezet waarbij studenten over de hele wereld met elkaar kunnen samenwerken. Door samen projecten te doen op afstand ben je toch met elkaar verbonden. Vertrouwen in elkaars intenties is hierbij van groot belang.

 

21st century skills

Volgens Damhof moeten studenten de onzekerheid van de toekomst omarmen. Op deze manier zou men zich kunnen ‘voorbereiden’ op de banen die er nog niet zijn.

Eigenaarschap krijgen over iets dat er nog niet is

Dit klinkt bijna paradoxaal – of onmogelijk. Hoe kun je de toekomst lezen en bestuderen? Hoe kun je de toekomst gebruiken om nu te innoveren? Wat gebeurt er als wij deze onderzoeken? Futures Literacy is een methode die de toekomst gebruikt om het heden te innoveren.

Je moet je niet laten verlammen door complexiteit. Transitie begint met een andere manier van denken.

Het is een manier van denken – een methodologie – men gaat op een andere manier de toekomst in, volgens Damhof. Hoe denken wij dat het onderwijs eruit ziet in 2050? En hoe hopen we hoe dit eruitziet? De antwoorden op deze twee vragen zijn doorgaans verschillend, maar waarom? Het is er nog niet, maar waarom zouden wij er geen invloed op hebben?

Toekomstbeeld

Damhofs droom in het onderwijs is dat je niet gebonden bent aan tijd. Het combineren van kennis en ervaring van verschillende generaties en daarmee samenwerken om problemen op te lossen. Het levenlang-leren écht toepassen.

Hieronder de audio:

Links

About the Author

Stephanie van der A
Stephanie van der A (1989) is content creator. Zij is afgestudeerd aan Kunsten, Cultuur en Media, heeft een passie voor schrijven en kijkt graag hoe zij mensen verder kan helpen.

Be the first to comment on "Aflevering 45 – Over Futures Literacy, met Loes Damhof"

Wat vind jij ervan? Laat het ons weten!