Alevering 58 – Over duurzaamheid en sociaal ondernemerschap, met Ineke van Zanten en Rinske van Noortwijk

SADH-58-GreenwishSADH-58-Greenwish

Ondernemers die zich inzetten om de maatschappij een beetje duurzamer en inclusiever te maken, hebben het niet makkelijk. Toch lijkt “sociaal ondernemerschap” aan een onstuitbare opmars bezig. Wat is het, en wat zijn de uitdagingen? Maar ook: zet het wel zoden aan de dijk?

Bij hoge uitzondering deze keer twee gasten, “want samen zijn we echt veel leuker”. Ineke van Zanten en Rinske van Noortwijk helpen al vijftien jaar mensen om duurzaamheidsinitiatieven te realiseren. Ze hebben de hele ontwikkeling van “maatschappelijk verantwoord ondernemen” tot “sociaal ondernemerschap” van nabij meegemaakt en zijn als geen ander in staat om de trends op dit gebied te herkennen en te duiden. Dé trend op dit moment, volgens Ineke en Rinske, is het ontwikkelen van alternatieven voor plastic. “De consument begint de overvloed aan plastic nu echt zat te worden, dus daar ontstaat een markt voor alternatieven.”

Maar sociaal ondernemerschap zelf is misschien wel een nog grotere trend. De wereldverbeteraars van nu zijn geen actievoerders, maar ondernemers. Alleen is hun doel geen maximale winst, maar maximale impact. Dat deze ondernemers zich niet aan de wetten van het kapitalisme houden, zorgt wel voor wat spanningen. Want hoe kom je aan investeerders als winst niet je doel is? En hoe realiseer je maximale impact als je groei niet zo belangrijk vindt?

Misschien is de rol van sociaal ondernemers vooral om te onderzoeken wat wel en niet werkt, en waar wel en niet een markt voor is. Eén groot gratis R&D-programma voor de Unilevers van deze wereld …

Beluister hier de podcast (of als download): 

Credits:

  • Gastvrouw: Marloes Dekker
  • Interviewer: Ronald Mulder
  • Techniek: Bob Voorneveld

Links, referenties:

  • De analyse die Rinske en Ineke maakten van 359 recente duurzame initiatieven

About the Author

Ronald Mulder
Ronald Mulder (1965) is econoom met belangstelling voor innovatie. Hij is consultant op het gebied van marketing, strategie en ondernemerschap.

Wat vind jij ervan? Laat het ons weten!