Aflevering 48 – Over digitalisering en privacy-beleving

sadh48 - over digitalisering en privacy-beleving

Naar aanleiding van de vorige aflevering, waarin wij in gesprek gingen met Jeroen Sprangers over digitalisering en recht, kwamen wij tot de conclusie nog lang niet uitgesproken te zijn over dit onderwerp. Het is dan ook niet voor niets dat het onderwerp privacy en digitalisering bij Schepen aan de Horizon vaker de revue heeft gepasseerd. Het houdt ons; bedrijven; de maatschappij bezig. Met deze 48ste aflevering trappen wij het vijfde seizoen af.

Het gevoel van ‘ Big Brother is watching you’ komt inmiddels sterk naar voren. Zo ook in China. In een artikel van WIRED wordt namelijk aangegeven dat China aan het experimenteren is met een Social Credit System. Dit systeem waardeert de betrouwbaarheid van zijn 1.3 biljard inwoners. Bedenk je eens een wereld waar dagelijkse bezigheden constant gemonitord worden: Wat je koopt, waar je bent, wie je vrienden zijn, hoe je met anderen omgaat en of jij je belasting wel betaald. Dit is niet zo moeilijk meer voor te stellen, want het meeste is al realiteit. Grote bedrijven als Google, Facebook en Instagram of health tracking apps zoals Fitbit slaan al jouw data al op. In China gaan ze een stapje verder. Alle data die er is zal worden beoordeeld. De overheid bepaald of het een positieve of negatieve beoordeling zal zijn. In 2020 wordt dit systeem verplicht in China. Iedereen zijn of haar ‘rating’ zal publiekelijk zijn en zal bepalen of je goed genoeg bent voor een bepaalde baan, hypotheek en waar je kinderen naar school mogen. Het deed ons denken aan de serie Black Mirror en dan met name de aflevering ‘Nosedive’. Deze satirische aflevering over elkaar beoordelen komt nu wel heel dichtbij.

Privacy-beleving

Marloes werkt veel met jongeren en merkt dat het onderwerp privacy ook bij hen een steeds grotere rol begint te spelen. Zij willen zeggenschap hebben en eigendom behouden over hun privacy. Deze jongeren zijn iets meer bedacht op wat zij bijvoorbeeld op Facebook of Twitter zetten. Echter gaat het verder dan dit. In hoeverre heb je echt inzicht in wat er met je info gebeurd? Wil je een gratis digitaal product gebruiken dan moet jij je gegevens achterlaten of het product zelfs koppelen met je Facebook of Twitter account. Uiteraard zijn hier trucjes voor, maar echt zeggenschap lijken wij hier niet over te hebben.

Digitale Detox

Als wij onze digitale gewoontes in kaart brengen blijkt er een grote drang te zijn. ‘Even kijken op Facebook, anders mis ik misschien iets’. Uit onderzoek blijkt dat dit kan leiden tot digitale stress, wat weer een aanleiding kan zijn voor een eventuele burn-out. Er is inmiddels een tegenbewegingen: de digitale detox. Dit is op kleine schaal bijvoorbeeld de telefoonstapel tijdens een avond met vrienden. Op scholen hebben ze hiervoor de telefoontassen geïntroduceerd. Dit is een grote telefoon-organizer die in het klaslokaal hangt waar elke leerling zijn telefoon in kwijt kan. Inmiddels is er een heel verdienmodel gebouwd rondom deze ‘digitale detox’.

 

Hieronder de audio van deze aflevering (Of als download):

Credits:

  • Gastvrouw: Marloes Dekker
  • Aan het woord: Ronald Mulder, Youri Sepp en Stephanie van der A 
  • Techniek: Ruurd-Jan de Meulder

Muziek:

  • Adam Freeland – We want your soul
  • David Bowie – Big Brother

About the Author

Stephanie van der A
Stephanie van der A (1989) is content creator. Zij is afgestudeerd aan Kunsten, Cultuur en Media, heeft een passie voor schrijven en kijkt graag hoe zij mensen verder kan helpen.

Be the first to comment on "Aflevering 48 – Over digitalisering en privacy-beleving"

Wat vind jij ervan? Laat het ons weten!